16.2.15

despre OCD în ortografie...

postarea de azi a unei amice, a cărei fetiţă îşi sărbătoreşte ziua de naştere, (la mulţi ani, Catinca, şi sănătate, scumpo!) mi-a dat în sfârşit un motiv şi-un prilej de scris pe blog, deşi, zău, nu ştiu dacă n-oi mai fi scris despre asta.

În anunţuri, în comunicări oficiale, în texte pe care le pot vedea mulţi nepregătiţi ochi, în declaraţii, (cum se zice, statement-uri) în afişe, în subtitrări (mai e nevoie să zic în cărţi?) sunt obsedată de scrierea corectă.

Pentru că, aşa cred eu, sunt mulţi ochi care din ele învaţă. Şi care consideră că ceea ce spune nenea sau tanti de la televizor sau din reclamă e literă de lege. Nu insist.

Aşadar, iată-mă în preajma celor 2 ani de Tudor. A trecut ceva timp de atunci, dar faza n-am uitat-o. I-am comandat (şi bine am făcut, că anul trecut m-am chinuit să-i gătesc eu un tort care a ieşit gustoşel, dar ca o ...plăcintă bombardată, dpdv design) un tort la o cofetărie de-o ştiam bună.
Când m-a întrebat doamna ce să scrie, i-am dictat hotărât " La mulţi ani VIRGULĂ Tudor!". Doamne s-a uitat lung şi întrebător la mine şi am specificat că vreau neapărat ca semnul ăla grafic, care (se pare) strică faţa tortului după părerea cofetarului, să fie inclus. Nu, să nu scrie cuvântul virgulă, ci să pună semnul.

Îmi pare rău că n-am apucat să fac o poză, i-au făcut copilului o virgulă exact cât toate celelalte litere, să o vadă nebuna de mă-sa.

Dar ştiu eu de ce-mi iau aşa măsuri de precauţie.
Mă duc şi mai în spate, la botezul lui Tudor. Hăt! Veneam noi de la biserică agale, cu copilu-n braţe eu, o sută de metri în stanga, spre cârciumă. La vreo cinşpe metri sar ca arsă, arunc copilul ca ars in braţele cui s-a nimerit, (mama sau naşa, really don't remember) mă arunc şi şterg ceva cu scuipat, cu disperare. Scenă de proşti, se uitau rudele la mine de parcă tocmai m-aş fi calificat pentru Palilula.

Mă întorc, mai liniştită, şi-mi preiau copilul şi cineva mă întreabă, năucit:
- Dar ce era pe tabla aia scris, de ai sărit aşa?

...bieţii picoli de la cârciumă au vrut să-mi facă o surpriză plăcută, scoseseră-n stradă o tablă şi scriseseră pe ea mare
" Bine a-ţi venit la botezul meu! Tudor"...
Zonă selectă, mă întreb câţi l-or fi-njurat de mamă....

Niciun comentariu: